مباهله، انرژی هسته‌ای شیعه است/ برنامه‌های بزرگداشت مباهله امسال در فضای مجازی برگزار می‌شود

به گزارش سادس به نقل از خبرگزاری ها،  نشست خبری مراسم بزرگداشت مباهله در مجموعه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد.

علی انسانی رئیس ستاد مردمی مباهله در ابتدای این جلسه با بیان اینکه مباهله انرژی هسته‌ای شیعه است، گفت: امام رضا (ع) فرموده اند بالاترین فضیلت امیرالمومنین (ع) در مباهله است.

وی افزود: ستاد مردمی مباهله به لطف امام علی (ع) حدود ۵-۶ سال است که مشغول شده و برنامه‌های مختلفی درباره این موضوع برگزار می‌کند. ما در ابتدای کار وقتی سراغ مراجع شیعه رفتیم و در این باره با آنها صحبت کردیم با استقبال خیلی خوبی مواجه شدیم و از همان ابتدا افراد نامداری در برنامه‌های هر سال ما شرکت کردند.

رئیس ستاد مردمی مباهله ادامه داد: سیدعلی خمینی، آیت الله جوادی آملی، آیت الله صافی از جمله افرادی بودند که در سالهای مختلف در کنار ما در مراسم بزرگداشت مباهله حضور داشتند. امسال هم برنامه‌های متعددی پیش بینی کرده بودیم ولی به خاطر ویروس کرونا امکان برگزاری بسیاری از آنها وجود ندارد ولی قرار است تمام برنامه‌هایی که هر سال برگزار می‌شد از جمله تواشیح، سرود و نمایش در فضای مجازی برگزار شود.

همچنین با همکاری شهرداری تهران قرار است بنرهایی در میدان‌های سراسر شهر تهران نصب شود و در آنها مباهله معرفی و تبلیغ شود. در بسیاری از شهرستانها هم از این موضوع استقبال شد و قرار است برنامه‌هایی برگزار شود.

پس از انسانی، علی احرابی دبیر ستاد مردمی مباهله گفت: بنده وقتی در سال ۱۳۸۴ که در شبکه یک مسئولیتی در بخش تولید و محتوا داشتم برنامه‌ای با موضوع بازخوانی خطبه غدیر تولید کردیم که پس از آن بسیاری پرسیده بودند مگر غدیر، خطبه هم دارد. در مورد مباهله هم همین طور است و هنوز خیلی‌ها اطلاعاتی راجع به آن ندارند که امیدواریم در ستاد مردمی مباهله اقدامات خوبی جهت شناساندن و معرفی آن انجام شود.

وی افزود: متأسفانه برخی‌ها از پس از شب عید غدیر لباس مشکی می‌پوشند و به استقبال ماه محرم می‌روند در حالی که ما پس از عید غدیر مناسبت‌ها و جشن‌های مختلفی داریم. یکی از آنها هم مباهله است. از ابتدای کار ستاد مردمی مباهله، محصولات مختلف و مفیدی در حوزه شعر، داستان و انیمیشن تولید شده که همکاران بنده در ادامه راجع به آنها توضیح می‌دهند.

احرابی ادامه داد: در حال حاضرگروهی مشغول به تهیه سرودی دوزبانه (فارسی و ترکی) با موضوع مباهله هستند که در مرحله ضبط و آماده سازی است و قرار است همزمان با روز مباهله از رسانه‌های مختلف کشور پخش شود. همچنین سیدمحمد سادات اخوی در حال آماده سازی و تهیه یک تله تئاتر با موضوع غدیر و مباهله است که چند قسمت آن تاکنون آماده شده و مابقی هم در دست آماده سازی است.

محمد مهدی مفیدی دبیر بخش تأمین محتوای ستاد مردمی مباهله گفت: وقتی در ستاد مشغول به تأمین محتوا درباره مباهله شدیم چیزی در دسترس نبود اما امروز به لطف برگزاری برنامه‌های این ستاد در طول سال‌ها مطالب و محتواهای زیادی تولید شده است. به همین منظور برای تبادل اطلاعات درباره موضوع مباهله، سایت مباهله راه اندازی شد که انواع و اقسام محتواها در این سایت قرار می‌گیرد.

وی گفت: همچنین دبیرخانه دائمی تولیدات مرتبط با مباهله راه اندازی شد که جزئیات آن در سایت قرار دارد. تولید آلبوم موسیقی «روزی که مهر و ماه یکی شد» که شامل قطعه‌های مختلف با صدای خوانندگان متعددی از دیگر فعالیت‌های ما در این ستاد است. مسابقه حفظ آیه مباهله برای خردسالان (گروه سنی تا ۷ سال) از دیگر برنامه‌هایی است که قرار است در آن به ۵۰۰ نفر از خردسالانی که فیلم حفظ آیه مباهله را برای ما می‌فرستند جایزه دهیم. در گروه سنی ۴ تا ۷ سال حفظ آیه کافی است ولی گروه سنی ۴ تا ۷ سال علاوه بر حفظ آیه باید ترجمه آن را هم حفظ باشند.

مسابقه کتابخوانی مباهله، تولید کلیپ در فضای مجازی و برگزاری جشن‌های مجازی و آنلاین از غدیر تا مباهله از دیگر برنامه‌های این ستاد است.

مفیدی در پایان گفت: تولید کتاب تعاملی (از طریق آموزش و بازی) برای گروه خردسال به منظور آشنایی با داستانهای قرآنی هم فعالیت دیگری است که امیدواریم استارت آن در دهه ذیحجه زده و تولید آن آغاز شود.

علی خانزاده دبیر بخش فضای مجازی ستاد مردمی مباهله گفت: به منظور آشنایی و معرفی مباهله، پویش ملی تولید محتوای دیجیتال را راه اندازی کرده ایم و از همین جا فراخوان آن را اعلام می‌کنیم که افراد می‌توانند از روز پنجشنبه ۱۶ مردادماه آثار صوتی و تصویری (عکس، فیلم و پادکست) خود را تا اول محرم برای ما ارسال کنند. پس از بررسی و داوری آثار به ۳ نفر اول برگزیده جوایز نفیسی اهدا می‌شود. همچنین افراد می‌توانند از طریق صفحات شخصی خود در فضای مجازی با گذاشتن هشتگ مباهله، هشتگ مباهله مباهات پیامبر و هشتگ مباهله روز شکوه اسلام، مطالب خود را در فضای مجازی منتشر کنند.

وی افزود: قرار است رسانه‌هایی که در جهت معرفی، ترویج، تبلیغ و پوشش خبری مباهله فعالیت می‌کنند مورد تقدیر قرار بگیرند.

علاوه بر این در حال حاضر با چند گروه برای ساخت و تولید انیمیشن بلند سینمایی با موضوع مباهله وارد مذاکره شدیم که امیدواریم به زودی کار تولید آنها آغاز شود. به همین جهت در اینجا از افرادی که می‌توانند در این حوزه به ما کمک کنند دعوت می‌کنیم که فیلمنامه و سناریوهای خود را بفرستند.

در پایان برنامه یوسف بالو رئیس فرهنگسرای انقلاب گفت: با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار است روز ۲۴ مردادماه همزمان با روز مباهله در ۲۴ نقطه از مناطق مختلف شهر تهران جشن مختصری به مدت یک ساعت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای بازی برگزار شود. در این جشن که به مدت محدود برگزار می‌شود علاوه بر سخنرانی درباره موضوع مباهله، مولودی خوانی و شعرخوانی هم خواهیم داشت.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *