رویکرد تبیینی در باب حجاب موثرتر از رویکرد تبلیغی است

علی سلحشور  در میزگرد عفاف و حجاب در پایگاه خبری سادس، اظهار کرد: حجاب و عفاف دو مقوله کاملا مجزا از هم هستند و در اصل به کاربردن همزمان این دو حوزه در کنار هم به هیچ‌وجه صحیح نیست.

سلحشور عنوان کرد: از آنجایی که ممکن است شخصی عفیف باشد اما حجاب کاملی نداشته باشد می‌توان نتیجه گرفت که دو کلمه عفاف و حجاب به هیچ‌وجه هم‌پوشانی معنایی نداشته و باید کاملا جدا از هم تعریف و برای هریک از آن‌ها به صورت جداگانه برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: بهتر است به جای به کارگیری رویکرد تبلیغی در بحث حجاب و عفاف رویکرد تفهیمی را در کنار کارهای تبلیغی جایگزین کنیم زیرا رویکردهای تفهیمی اثر ماندگارتری به نسبت رویکردهای تبلیغاتی خواهد داشت.

سرپرست مدیریت برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان، ادامه داد: یکی از راهکارهای موثر در بحث حجاب پاسخگویی به شبهات در این حوزه است برای مثال ممکن است این سوال پیش بیاید که در قرآن مقوله حجاب نه به عنوان اجبار بلکه به عنوان یک توصیه مطرح شده یا این سوال مطرح باشد که به چه دلیل حجاب اجباری است، در این مورد بهتر است با استفاده از رویکردهای تفهیمی و دلایل علمی و تحقیقاتی چرا و چگونگی ضرورت حجاب را برای جوانان تبیین کرد.

علی سلحشور تصریح کرد: از آنجایی که در جبهه مقابل بر روی این مقوله به شدت کار می‌شود و بیشتر مخاطبان آن دختران و پسران جوان هستند، طبیعی است که هر انسانی که به نفسش توجه داشته باشد به سمت آن‌ها گرایش پیدا می‌کند.

سلحشور تاکید کرد: پس زمانیکه ما با این روحیه جوانان مواجه می‌شویم باید سعی کنیم برای آن‌ها دلایل علمی و منطقی بیاوریم تا دانشجو قانع شود که ضرورت حجاب از دلایل علمی و عقلانی خاصی برخوردار است؛ پس لازم است بستری فراهم شود که در آمفی‌تئاترها یا در جلسات مجازی به چند شبهات جدی دانشجویان در خصوص مقوله حجاب پاسخ عقلانی و علمی داده شود.

وی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: در حوزه عفاف نیز بحث به همین منوال است، اینکه صرفا جوانان و دانشجویان با آموزه‌های دینی و حکایت و روایات به سمت عفاف رهنمود شوند بی‌تاثیر نخواهد بود اما بهتر است که به این منظور تحقیقات علمی و تخصصی ارائه شود و دانشجو را در این باب تفهیم کرد نه اینکه صرفا با ترساندن آنان از عواقب کار خود یا ترس از آتش دوزخ سعی کنیم آن‌ها را به سوی عفاف رهنمود کنیم.

سلحشور با اشاره به مبحث چگونگی پوشش دانشجویان و راهنمایی دانشجویان به حجاب یادآور شد: بهتر آن است که در مقوله پوشش دانشجویان در دانشگاه یک الگوبرداری صحیح از دانشگاه‌های مطرح دنیا صورت بگیرد و این را به دانشجو تفهیم کرد که حتی آن‌ها هم در خصوص پوشش دانشگاهی خود از مقررات خاصی برخوردار هستند.

وی عنوان کرد: بهتر است که مقررات مربوط به حجاب و پوشش دانشجویان را از حوزه فرهنگی خارج و در ذیل مقررات آموزشی دانشگاه‌ها قرار داد.

حجاب اسارت نیست، ارزش‌گذاری است

مدیر رشد و کادرسازی ناحیه بسیج دانشجویی استان کردستان گفت: همانگونه که رهبر انقلاب اسلامی فرمودند حجاب مایه شخص و آزادی زن است و برخلاف نظریات مکاتب امانیزمی که حجاب را مایه اسارت زن می‌داند، حجاب وقار، متانت و ارزش‌گذاری زن است و باید قدردان آن بود و از این بابت از اسلام متشکر بود.

مختار رضا قلی اظهار کرد: رسالت اصلی تشکل‌های دانشجویی هدف‌سازی و کادرسازی در جهت تقویت نیرو در جهت تراز انقلاب اسلامی است.

وی در خصوص راهکارهای انجام شده در خصوص حجاب و عفاف در دانشگاه عنوان کرد: یکی از راهکارها آشنایی سازی دانشجویان به ویژه دختران با توطئه‌ها و روش‌های نفوذ فرهنگ غرب و تاثیر آن در حجاب و عفاف بوده است.

رضا قلی دیگر برنامه‌ها را اینگونه برشمرد و افزود: همچنین تدوین برنامه‌های جامع و کامل در سنوات گذشته و اجرای آن‌ها در سطح دانشگاهی از دیگر اقدامات تشکل دانشجویی در این خصوص است.د

مدیر رشد و کادرسازی ناحیه بسیج دانشجویی استان کردستان، ادامه داد: در راستای همکاری با حراست دانشگاه مبنی بر نظارت جدی بر اجرای آئین‌نامه‌های انضباطی و تخلفات دانشجویی در محیط دانشگاه و خوابگاه، جلسات متعددی با ستاد اجرایی امر به معروف انجام و مصوبات متعددی مطرح شد که درصدد اجرایی کردن این مصوبات هستیم.

رضا قلی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: علاوه بر اقدامات انجام گرفته برگزاری میزگردها و مناظرات دانشجویی در خصوص مقوله حجاب و عفاف و آشنایی دانشجویان با فرهنگ حجاب و عفاف و همچنین تاثیرات ازدواج آسان را نیز مدنظر قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه صداسیما و آموزش در بحث ترویج حجاب و عفاف در جامعه تاثیر بسزایی دارد عنوان کرد: اگر بتوانیم در بحث صداسیما، آموزش و در بحث پوشاک بر روی این مقوله کارکنیم بسیاری از مشکلات مربوط به حجاب و عفاف در جامعه حل خواهد شد.

رضا قلی در خصوص مقوله حجاب و عفاف یادآور شد: مطالبه‌گری‌های دانشجویان در دانشگاه‌ها همواره موثرتر و کارآمدتر از دیگر اقدامات انجام گرفته در این حوزه خواهد بود.

ضرورت استفاده از ظرفیت بانوان در حوزه حجاب و عفاف

معاون فرهنگی دفتر نماینده ولی فقیه استان در ادامه این میزگرد گفت: یکی از مشکلات رایج در حوزه حجاب و عفاف به گفته رهبر انقلاب اسلامی این است که ما در اکثر اوقات به صورت سلیقه‌ای عمل کرده و بعضا برخی از رفتارها و برخوردهای ما سبب بی‌حجابی افراد جامعه بوده و نتیجه به دست آمده با اهداف ما کاملا در تضاد بوده است.

مصطفی حسینی در خصوص مقوله حجاب و عفاف اظهار کرد: یکی از مواردی که همواره رهبر انقلاب بر آن تاکید می‌کنند، استفاده از ظرفیت‌های بانوان در زمینه حجاب و عفاف است.

به گفته وی، بهتر آن است اگر اقدامی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر انجام می‌شود از ظرفیت بانوان در این امر بهره برد.

حسینی عنوان کرد: قوانین مختلفی در خصوص حجاب و عفاف در دانشگاه مطرح شده که متاسفانه در حد قانون باقی مانده است و کسی پیگیر اجرایی کردن آن نیست.

وی با اشاره به حدیثی از حضرت امیر خاطرنشان کرد: زمانی که دانشجو وارد محیط دانشگاه می‌شود می‌توان تذکراتی را در این خصوص لحاظ کرد اما معمولا تغییرات کمی در آن‌ها ایجاد خواهد شد.

حسینی تصریح کرد: بهتر است در سنین پایین و در دوران ابتدایی در مدارس دروسی را در این زمینه لحاظ کنیم و از آنجایی که بچه در سنین پایین پذیرش پذیری بیشتری خواهد داشت بهتر است در همان اوایل بچگی در این زمینه به آن‌ها آموزش لازم داده شود.

وی ادامه داد: در اکثر اوقات گفت‌وگوهای صمیمانه و فردی در حوزه حجاب و عفاف برای نمونه در خوابگاه‌ها بیشتر از نشست‌های رسمی و بزرگ جوابگو این قضیه خواهد بود.

حسینی در پایان سخنان خود یادآور شد: همیشه استفاده از ظرفیت‌های بومی و قومی تاثیرگذارتر خواهند بود و باید در این خصوص با ایجاد کارگاه‌های تربیت مدرس از اساتید حوزه خواهران و برادران برای آموزش در این زمینه استفاده شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *