تعرفه‌های جدید درمان اعتیاد / تسهیلات ویژه برای کودکان و معتادان بی‌بضاعت

معاون دبیرخانه شورایعالی بیمه سلامت کشور از افزایش ۱۵ درصدی تعرفه خدمات سرپایی درمان اعتیاد خبر داد و گفت: در حوزه داروهای درمان اعتیاد نیز متناسب با هزینه‌ای که سازمان غذا و دارو برای همه داروها تعیین می‌کند، برای داروهای مرتبط با درمان اعتیاد نیز هزینه مربوطه تعیین می‌شود.

دکتر سعیدی معنوی در گفت‌وگو با سادس، با اشاره به بررسی و ابلاغ نهایی تعرفه پیشنهادی خدمات درمان سرپایی اعتیاد، گفت: به طور کلی هر سال که طبق قانون، تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی را به تصویب هیات وزیران می‌رسانیم، بندی درباره تعرفه خدمات اعتیاد و سوء مصرف مواد در این تعرفه‌ها وجود دارد که به تفکیک بخش دولتی و خصوصی اعلام می‌شود.

وی افزود: این تعرفه‌ها چند سالی بود که بازنگری نشده بودند. از طرفی از آنجایی که هزینه داروی درمان اعتیاد به شدت افزایش یافته بود و در عمده این خدمات هزینه‌ها به صورت گلوبال محاسبه می‌شد، عملا اتفاقی که افتاده بود این بود که در برخی از این خدمات فقط هزینه دارو، به تنهایی از کل تعرفه ارائه آن خدمت بالاتر بود. بر همین اساس یکی از اتفاقاتی که افتاد این بود که بندی در مصوبه امسال گنجانده شد، مبنی بر اینکه هزینه‌های دارو به استثنای MMT  به صورت جداگانه از سوی مراکز ارائه خدمت دریافت شود.

معنوی با بیان اینکه بنابراین در حال حاضر هزینه خدمات از هزینه دارو جدا شده است و به صورت جداگانه از سوی مراکز اخذ می‌شود، افزود: همچنین بندی اضافه شده است که هزینه دارو طبق نرخ مصوب سازمان غذا و دارو بر اساس صورت‌حساب یا فاکتور خرید و متناسب با قوانین پوشش بیمه‌ای از بیمار و بیمه اخذ می‌شود که در تعرفه‌ها مشخص شده است که چقدر سهم بیمار است و چقدر از این هزینه را بیمه باید تقبل کند که بر اساس آن تقریبا ۷۰ درصد هزینه (تعرفه مصوب بخش دولتی) را سازمان‌های بیمه‌گر پایه می‌پردازند و ۳۰ درصد هزینه نیز از سوی بیمار پرداخت می‌شود.

وی تاکید کرد: البته بندی وجود دارد ‌مبنی بر اینکه برای معتادان بی‌بضاعت، بیمه‌ها ۹۰ درصد هزینه (تعرفه مصوب بخش دولتی) را تقبل می‌کنند که شامل کودکان معتاد و … نیز می‌شود.

معنوی با بیان اینکه امسال خدمات سرپایی درمان اعتیاد مانند آنچه در تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی شاهد بودیم، بر اساس قانون ۱۵ درصد رشد داشته است، گفت: بنابراین از آنجایی که امسال تعرفه‌ها را ۱۵ درصد رشد دادیم، خدمات درمان اعتیاد نیز به میزان ۱۵ درصد رشد کرده‌ است. از طرفی هزینه داروها متناسب با هزینه‌ای که سازمان غذا و دارو برای همه داروها تعیین می‌کند، برای داروهای مرتبط با درمان اعتیاد نیز تعیین می‌شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *