امام آنگونه که بود یا آنگونه که در «جماران» است؟!

رهبر انقلاب در سالگرد رحلت امام خمینی (ره) در سال ۱۳۹۴ به تهدید «تحریف شخصیت امام» تذکر دادند و پیشگام مقابله با آن شدند. ایشان هشدار دادند: «اگر شخصیت امام تحریف شد، بد معرفی شد، غلط معرفی شد، همه این خطرات بزرگ متوجه ملت ایران خواهد شد.»

ایشان تحریف شخصیت امام (ره) را شامل مجهول ماندن ارکان اصلی شخصیت آن انسان بزرگ یا غلط، انحرافی و سطحی معنا شدن شخصیت امام دانستند و از جریانات داخلی و خارجی‌ای خبر دادند که بنایشان بر تحریف امام (ره) است. رهبر انقلاب در شرح عناصر داخلی‌ای که در این پازل نقش ایفا می‌نمایند فرمودند: «در داخل هم بعضی ندانسته، بعضی هم دانسته [شخصیت امام را]تحریف می‌کردند؛ حتی زمان حیات خود امام هر حرفی را که به‌نظرشان پسندیده بود، به امام نسبت می‌دادند… بعد از رحلت امام هم همین جریان ادامه داشته است؛ حتی تا آنجایی که بعضی حرف‌ها و بعضی اظهارات، امام را به‌صورت یک آدم لیبرال که هیچ قید و شرطی در رفتار او در زمینه‌های سیاسی، حتی در زمینه‌های فکری و فرهنگی وجود ندارد معرفی می‌کنند.»

بودجه جمارانآنطور که در قسمت «درباره ما» سایت جماران آمده است این سایت به صاحب امتیازی «مؤسسه جماران» و مدیر مسئولی «محمد علی نادعلی زاده» از بیست‌ودوم بهمن ماه ۱۳۸۷ با هدف پاسداشت و ترویج اندیشه‌های رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایجاد شده است و تلاش دارد با کندوکاو بیشتر، ناگفته‌ها و وجوه نامکشوف وقایع و حوادث به خصوص در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی و نهضت اسلامی مردم ایران به رهبری حضرت امام خمینی (س) را بیابند. بودجه این سایت از محل بودجه اصلی کشور که هر ساله در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود، تأمین می‌گردد. مطابق لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ بودجه حمایت از سایت پورتال امام خمینی (ره) به چهار زبان سامانه فارسی، عربی، انگلیسی، اردو و فرانسه در مجموعه مبلغ ۴۷ هزارو ۸۷۹ میلیون ریال است. این رقم بنا به اطلاعیه منتشر شده از سوی پایگاه خبری جماران در سال ۹۶ مربوط به هزینه‌های مختلف در حوزه وب و رسانه‌های دیجیتال و تأمین نیاز‌های فنی و محتوا برای اپلیکیشن‌ها، تهیه لوح‌های فشرده در موضوعات مختلف و تولید نرم‌افزار‌ها و پشتیبانی از سایت‌های مؤسسه و مراکز تابعه است.
دغدغه‌های امامدر صفحه نخست سایت جماران بنری دیده می‌شود که خواننده را به آشنایی با دغدغه‌ها و نگرانی‌های امام خمینی (ره) فرامی‌خواند. در این صفحه تا کنون ۳۳ کلیپ و یادداشت منتشر شده است. از این تعداد تقریباً بیش از یک دوم آن‌ها به تذکرات امام خمینی (ره) به پاسداران، روحانیون و قضات باز می‌گردد. نیمی دیگر به موضوعاتی پراکنده از جمله تحریف اسلام و ایجاد بدبینی به نظام در اثر اعمال مسئولان باز می‌گردد که گاهی عناوین جالبی همچون «پشتیبانی از نظام به معنای تابعیت محض از یک جریان نیست» و «تضعیف نکنید دولت را» و «اگر من یک خلافى کردم همه ‏تان هجوم آورید که چرا این کار را مى‏ کنى؟» دارد. نکته قابل توجه این است که در این دغدغه‌ها هیچ اسمی از نگرانی‌های امام نسبت به دشمن خارجی، جریان لیبرال و منافقان نیست. گویا امام (ره) هیچ نگرانی‌ای نسبت به این مسائل نداشته است. نخستین پست این پرونده به اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ بازمی‌گردد و مدیران آن نمی‌توانند ادعا کنند که هنوز پرونده در شرف تکمیل است چراکه در این دو سال حتی یک کلمه از نگرانی‌های امام نسبت به دشمنان خارجی و جریاناتی که اصرار داشتند، مردم مقابل آن‌ها بایستند نیاورده‌اند! این حرف بدین معنا نیست که موارد منتشره نگرانی و دغدغه امام نبوده‌اند بلکه مراد آن است که بیش از اندازه بزرگ کردن بخشی از دغدغه‌ها و نادیده گذاشتن بخشی دیگر از دغدغه‌ها قطعاً تحریف شخصیت و خط امام خمینی (ره) است. این وضعیت در بخش‌های دیگری از سایت جماران همچون پوستر‌ها و فیلم‌های منتشر شده نیز قابل رؤیت است. گویا مدیران و خبرنگاران این سایت تلاش دارند نشان دهند که تمام هم و غم امام معطوف به سیاست داخلی و تمام ترس او از پاسداران و طلاب بود و اصلاً دشمن، منافق و جریان لیبرال را نه می‌شناخت نه با آن‌ها مرزبندی می‌کرد!
کارشناسانی که اعتقادی به جریان امام (ره) ندارنداز جمله وظایف سایت جماران که در مقدمه این مطلب نیز با استناد به معرفی‌نامه و مرامنامه اخلاقی وب‌سایت جماران بدان اشاره گردید تحلیل و تبیین خط و اندیشه امام خمینی (ره) است. اما نکته قابل توجه آنجاست که دقیقاً سایت جماران ۱۸۰ درجه مخالف این مسیر حرکت می‌کند و پایگاهی برای تحلیلگرانی همچون آقایان دکتر محمود سریع‌القلم و سعید حجاریان است که به وضوح در موارد بسیاری مقابل اندیشه امام خمینی (ره) است. جماران حتی کلیپ‌هایی تصویری از سخنان دکتر سریع‌القلم منتشر می‌کند و بیش از ۱۸۰ مطلب از ایشان در آرشیو خود دارد. پشتیبانی از آثار این متفکر غرب‌گرا به گونه‌ای است که حتی پوستری اختصاصی نیز از سوی سایت جماران برای پوشش مطالب ایشان طراحی شده است. محل بحث جناب سریع‌القلم و مقابله و مخالفت با آثار ایشان نیست بلکه مراد آن است چگونه پایگاهی که از بودجه عمومی کشور برای تبیین اندیشه‌های امام (ره) تغذیه می‌کند پاتوقی برای اندیشه‌ای شده که فی المثال استقلال‌طلبی را که از شاخصه‌های اصلی اندیشه امام خمینی (ره) است، مانع پیشرفت و توسعه ایران تلقی می‌کند.
انعکاس صدای امام یا صدای فتنه‌گران و محکومان امنیتی؟!از نقاط برجسته و درس آموز حیات سیاسی امام خمینی (ره) برخورد بی‌تعارف ایشان با متعارضان و لطمه‌زنندگان به انقلاب اسلامی بود؛ این سیره چه در برخورد ایشان با نهضت آزادی و چه در عزل آیت الله منتظری نمودار است. ایشان هر آنجا که احساس می‌کرد گروهی به عمد یا به دلیل ساده‌اندیشی با دشمنان انقلاب همسو شده‌اند، محکم و قاطعانه به صورت علنی یا خصوصی ورود و مرزبندی خود را شفاف می‌کردند. اما حال سایت جماران که با نام امام (ره) شناخته می‌شود نه‌تن‌ها در این مسیر نمی‌رود بلکه در نقطه مقابل آن صدای فتنه‌گران و محکومان امنیتی شده است. ظاهراً انعکاس هر خبری در حمایت از رفع حصر سران فتنه، پوشش بیانیه‌ها و اخبار مرتبط با آن‌ها از دستور کار‌های جدی جماران است! در مواردی حتی این سایت به حمایت از محکومان امنیتی و سیاسی پرداخته است. برای مثال در پرونده «کاووس سید امامی» که جاسوسی آن محرز و مستندات بسیاری حتی از صداوسیما در باب شبکه جاسوسی او منتشر شده بود این سایت ده‌ها خبر و بیانیه در حمایت از «سید امامی» منعکس کرد و حتی در مطلبی خطاب به رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با ایجاد تردید در جاسوس بودن «سید امامی» جاسوس خواندن او را اشتباه عنوان کرد.
روایتی ویژه از فقه و حقوقدر دسته‌بندی‌های سایت جماران بخشی تحت عنوان «فقه و حقوق» تعبیه شده است که الزاماً با توجه به رسالت‌های این سایت، بایستی در آن شاهد روایت و بازخوانی فقه و حقوق از منظر امام خمینی (ره) باشیم. اما جالب آنجاست شاید بیش از نیمی از مطالب از «آیت‌الله صانعی» یا شاگردان ایشان است، به نوعی که خواننده گمان می‌کند به پایگاه اطلاع‌رسانی آیت الله صانعی ورود پیدا کرده است! در بیوگرافی نویسندگان این بخش که در قسمت مولفان ذکر شده، می‌توان مشاهده کرد مولفانی، چون حجت الاسلام «هادی سروش» که بیش از ده‌ها مطلب از آن‌ها به صورت مرتب و هفتگی در سایت کار شده است از شاگردان «آیت الله شبیری زنجانی» و «آیت‌الله یوسف صانعی» بوده‌اند. البته که مراد نفی فقه آیت الله‌صانعی یا جلوگیری از قلم‌زنی شاگردان ایشان نیست بلکه مراد آن است که این کثرت مطالب به نوعی قرائتی خاص از فقه امام خمینی (ره) است تا حدی که مخاطب اینگونه می‌یابد که جمارانی‌ها، فقه آیت الله صانعی را به جای فقه امام خمینی (ره) ترویج می‌کنند!
کدام امام؟!به رغم آنکه در مرامنامه اخلاقی پایگاه خبری جماران تصریح شده است که این سایت خود را ملزم و متعهد می‌داند که «در خدمت کشف و بیان حقیقت باشد» و «تا حد ممکن آنچه را که به راستی روی داده است و در آن شائبه دروغ راه ندارد، منعکس کند»، اما به نظر می‌رسد در بیان شخصیت امام (ره) چندان بی‌طرف و صادق نیست و این یحتمل ریشه در توضیحی دارد که در باب بی‌طرفی در مرامنامه اخلاقی آمده است: «بی‌طرفی به معنی بی‌نظر بودن رسانه و نویسندگان آن در قبال رویداد‌ها نیست و روزنامه‌نگاران نظرات خود را در مقالاتی که تفسیر و تحلیلشان از مسائل است، بیان می‌کنند.» این توضیح نشان می‌دهد شخصیتی که از امام (ره) در پایگاه خبری جماران منعکس می‌شود به شدت تحت تأثیر نظرات گردانندگان آن سایت است و در واقع همان‌گونه که رهبر انقلاب فرمودند عده‌ای در حال قرائتی خاص از شخصیت امام خمینی (ره) بر اساس سلایق و جهت‌گیری‌های خود با برجسته کردن بخشی از رفتار‌های امام در کنار مسکوت گذاشتن بخشی دیگر هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد با توجه به بودجه‌ای که از بیت‌المال مسلمین برای تبیین شخصیت امام در این سایت هزینه می‌شود، متولیان بیت و دفتر حفظ و نشر امام (ره) باید هر چه سریع‌تر به مسئله رسیدگی نمایند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *