آلودگی آتش‌سوزی جنگل‌ها عملکرد ژن‌ها را تغییر می‌دهد

به گزارش مدیکال نیوز، مدت‌هاست که مشخص‌شده قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی کوتاه‌مدت مانند اختلال تنفسی شود، همچنین قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض آلاینده‌های هوا منجر به استرس اکسیداتیو(عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن) و مواردی مانند افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

در حال حاضر، انجمن ریه آمریکا هشدار داده است که خطر آلودگی با افزایش آلودگی‌های گسترده مانند آتش‌سوزی جنگل‌ها بیشتر می‌شود.

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که هم‌اکنون تعداد زیادی از مردم جهان در معرض افزایش آلودگی هوا قرار دارند.

اولین شواهد ارائه‌شده در این تحقیق نشان می‌دهد، قرار گرفتن در معرض حتی میزان بسیار کم آلودگی هوا می‌تواند عملکرد ژن‌ها را تغییر دهد که این تغییر بیانگر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان است.

این تحقیق توسط استادیار یومینگ گوو از دانشکده بهداشت عمومی و پزشکی موناش و همکارانش در دانشگاه ناگازاکی ژاپن و دانشگاه کمبریج انگلستان انجام‌شده و شامل نمونه خون ۲۶۶ جفت دوقلو (۱۹۲ یکسان و ۷۴ غیر یکسان) و همچنین ۱۶۵ والدین در بریزبن استرالیا در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ است.

دوره‌هایی که نمونه خون‌گرفته شد، با داده‌های هفت ایستگاه کنترل کیفیت هوا در اطراف بریزبن در آن زمان مطابقت داده شد تا میزان قرار گرفتن در معرض PM2.5 (ماده اصلی ذرات موجود در دود) و دی‌اکسید گوگرد (آلاینده اصلی گازی) اندازه‌گیری شود.

محققان تغییر عملکرد را در ۶ ژن مرتبط با استرس اکسیداتیو و التهاب که مدت‌هاست از مهم‌ترین بیماری‌هایی است که توسط آلاینده‌ها ایجاد می‌شوند را موردبررسی قرار دادند و دریافتند میزان پایین آلودگی هوا منجر به تغییر عملکرد ژن همراه با عوارض جانبی و مرگ‌ومیر در درازمدت می‌شود.

نتایج آخرین تحقیق نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های هوا حتی در میزان پایین عواقب طولانی‌مدت بر سلامتی دارد که پیامدهای واقعی آن را در بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ شاهد هستیم.

نتایج این تحقیق در نشریه پزشکی PLOS منتشرشده است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *