مشارکت مردمی در تیررس رسانه های معاند فارسی زبان/ چرا امپریالسیم رسانه‌ای «مشارکت مردم در انتخابات» را هدف گرفته است

بازتاب مشارکت بالای انتخابات ۲ اسفند ایران در رسانه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی معاند بدون‌شک سکوت و حاشیه‌نگاری و استراتژی خبری آنان در قبال کاهش احتمالی مشارکت، جنگ روانی و تکاپو برای تضعیف سرمایه اجتماعی خواهد بود. 

مخاطبان منفعل این رسانه‌ها شامل شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی حتی در داخل کشور نیز در برخی از موارد محتوای باب میل خود را این رسانه‌ها دریافت کرده و تصور می‌کنند که ادعاهای این رسانه‌های استکباری عین منطق و حقیقت می‌باشد اما واقعیت چیزی جز محتوای این رسانه‌ها و تلاش آنان در مسیر استعمارگری رسانه‌ای است. 


«آلبرت ممی، Albert memmi» نویسنده متولد تونس و اهل فرانسه همچون بسیاری دیگر از اندیشمندان جهان معتقد است که «در نهایت یک انگیزه مشترک را می‌توان در کل ساختار استعمار پیدا کرد که آن نیازهای اقتصادی و اساسی استعمارگر است که جایگزین منطق می‌شود».

این نقل‌قول و مطالب مرتبط آن را در صفحه ۱۳۳ کتاب امپریالیسم سایبر نوشته «بوسا ابو» و ترجمه دکتر پرویز علوی می‌توان مطالعه کرد و همسو با آن محتوای رسانه‌های استکباری را نه در مسیر واقعیت و منطق بلکه در جهت منافع اسکتبار جهانی دنبال کرد.


 این شبکه‌های ماهواره‌ای و پیاده‌نظام آشکار و پنهان استکبار در شبکه‌های اجتماعی از چندین ماه قبل بر طبل تضعیف سرمایه اجتماعی در ایران و تحریم انتخابات ۲ اسفند می‌کوبند و در تلاش برای جایگزین کردن منطق سلطه و تقویت جبهه امپریالیسم در جنگ روانی با ملت ایران هستند.


نکته جالب توجه اینکه مواد اولیه فرآورده‌های خبری رسانه‌های معاند از همین شبکه‌های اجتماعی کاربران ایرانی و گاهی از طریق سربازان نفوذی استکبار یا سازمان‌های اطلاعاتی تامین می‌شود و مواد خام ایرانی پس از تولید و فرآوری در خارج از کشور در قالب یک محصول نظام سلطه به مصرف داخلی می‌رسد.


مدرس دانشگاه و دانش‌آموخته علوم ارتباطات اجتماعی هم از منطق دور از واقعیت نظام سلطه در رسانه‌های معاند می‌گوید و معتقد است که نگاهی اجمالی به محتوای رسانه‌های خارجی که اخبار ایران را پوشش می‌دهند، بیانگر آن است که ناامید کردن مردم و بی‌اعتمادی نسبت به مسوولان در دستور کار آنان قرار دارد که هدف نهایی آن کاهش مشارکت مردم در صحنه‌های مختلف همچون راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات ۲ اسفند است. 


«حسام شیرازه‌محبت» بیان کرد: به کارگیری حرف‌های نیش‌دار و ٢ پهلو، سوءظن نگاری، حرمت‌شکنی از اشخاص صاحب‌نام و مسوولان، افشاگری و انتشار اسرار و مطالب محرمانه و ایجاد التهاب و هیجان در تعابیر خبری از سوی گردانندگان این رسانه‌ها با جدیت دنبال می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه این رسانه‌ها تاب‌آوری مردم ایران را نشانه رفته‌اند، اظهار داشت: با برنامه‌ریزی رسانه‌ای و در دراز مدت به دنبال تزریق یاس و ناامیدی در افکار ملت ایران هستند و در بحث انتخابات با نشانه رفتن مشارکت  می‌خواهند پویایی و نشاط را از جامعه بگیرند.


وی بیان کرد: واقعیت این است که زندگی پویا و جامعه پویا بدون مشارکت مردم شکل نمی‌گیرد و از این رو این رسانه‌ها تلاش می‌کنند تا انتخابات را زیرسوال ببرند و مشروعیت نظام را خدشه‌دار جلوه دهند. 


وی با تاکید بر اینکه با نزدیک شدن به ۲ اسفند جنگ روانی در رسانه‌های نظام سلطه گسترده‌تر خواهد شد، اضافه کرد: خنثی کردن پروپاگاندای امپراتوری رسانه‌ای آمریکا و متحدانش مستلزم شناخت و اتخاذ سیاست‌های رسانه‌ای درست و دقیق است.


وی اظهار داشت: میزان رضایت‌مندی و حمایت جامعه از هر نظامی بیانگر کارکرد آن است و در صورت پایین بودن مشارکت مردم در انتخابات، رسانه‌های اپوزیسیون با توجه به سابقه کارهای گذشته و استراتژی تدوین شده ناامنی را در دستور کار خود قرار خواهند داد و سعی در بحران‌آفرینی در عرصه داخلی و بین‌الملل خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه آنان علل و عوامل متعددی را بیان و سعی در مسموم کردن افکار عمومی خواهند داشت، بیان کرد: قطع یقین اگر مشارکت در انتخابات ۲ اسفند پایین‌تر از دوره‌های گذشته باشد، انسجام ملی و حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران را نشانه خواهند رفت. 


نسیم زهرائی، یکی دیگر از دانش‌آموختگان رشته علوم ارتباطات اجتماعی نیز تزریق ناامیدی از سوی رسانه‌های معاند را یادآوری کرد و گفت: گردانندگان این رسانه‌ها از طریق تخریب سیاست‌ها و ساختار به دنبال القای بن‌بست سیاسی در ایران هستند. 


وی اظهار داشت: حضور کم‌رنگ مردم در انتخابات پیش‌رو امکان مانور تبلیغاتی بالاتری را برای رسانه‌های استکباری مهیا می کند و در نهایت دود آن به چشم خود ملت ایران می‌رود.


معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استاندار آذربایجان‌غربی نیز معتقد است که مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مجلس یازدهم با توجه به شرایط کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید از همه ظرفیت‌های موجود برای حضور گسترده مردم در پای صندوق رای استفاده شود. 


«علی مصطفوی» از رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی خواست تا با تولید محتوا در مسیر جلب مشارکت حداکثری مردم گام بردارند و امیدواری نسبت به آینده نظام را در کالبد ملت تقویت کنند.


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز کلیدواژه‌های مشارکت فعال در سخنان رهبری را یادآوری می‌کند و معتقد است که «مایوس کردن دشمن»، «خلق فضای جدید»، «ارتقای اعتبار و مصونیت نظام» و «تضمین امنیت» تنها بخشی از کلیدواژه‌های سخنان رهبری در ارتباط با مشارکت فعال مردم در انتخابات است که باید به محتوای رسانه‌های ارتباط جمعی تبدیل شود. 


حجت‌الاسلام ناصر خدایاری اظهار داشت: همان‌گونه که شرکت در انتخابات نتایج مثبت به دنبال دارد، حضور کم‌رنگ در پای صندوق‌های رای هم بازتاب منفی در سطح بین‌المللی و رسانه‌های خارجی خواهد داشت.
وی اضافه کرد: حضور کم‌رنگ در انتخابات ۲ اسفند زمینه را برای مانور رسانه‌های استکباری فراهم خواهد کرد که پیامدهای منفی سیاسی، امنیتی و فرهنگی آن دامن‌گیر ملت ایران خواهد شد.

به گزارش سادس  رسانه‌های ارتباط جمعی طی روزهای پیش‌رو باید اهمیت حضور در پای صندوق‌های رای را برای اقشار مختلف مردمی تبیین و به ویژه نقش قشرهای تاثیرگذاری چون جوانان و بانوان در مشارکت سیاسی ۲ اسفند را برجسته کنند. 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *