خانه اقدسیه هیچ یک از شاخص های تاریخی بودن را ندارد 

مدیرکل بافت و بناهای تاریخی شهر تهران، خانه اقدسیه را فاقد شاخص‌های لازم یک بنای ارزشمند و تاریخی دانست و گفت:این بنا از لحاظ بصری بنای بسیار زیبایی است و گچ بری و آئینه‌کاری‌های خاصی در آن به کار رفته، اما این ساختمان شاخص‌های لازمی که یک بنا را به بنای ارزشمند و تاریخی تبدیل می کند، ندارد.

به گزارش سادس، ابوالفتح شادمهری در حاشیه بازدید از خانه اقدسیه ر پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شاخص های لازم برای ثبت یک ساختمان به عنوان بنای تاریخی چیست، عنوان کرد: به طور مثال، بنا باید دارای معماری خاصی باشد و در دوره زمانی خاصی ساخته شده باشد؛ در تاریخ دوره زمانی خاص اینگونه است که پس از سلسله زندیه بنا باید ساخته شده باشد تا بتوان آن را بنای تاریخی نامید. خانه اقدسیه پروانه ساخت خود را در سال ۱۳۵۴ و پروانه پایان کار خود را در سال ۱۳۷۶ گرفته است. همچنین شخص خاصی در این محل اقامت نداشته یا در این خانه اتفاق خاصی رخ نداده است که بتوانیم براساس این دو معیار، این بنا را بنایی تاریخی بنامیم. 

وی تصریح کرد: اگر اسنادی به دست ما برسد که این ادعا را اثبات کند شخص خاصی در اینجا سکونت داشته یا حادثه مهمی رخ داده است، بعد از آن می توان درمورد تاریخی نامیدن این خانه تصمیم گرفت.

براساس گزارش شهرنوشت، شادمهری در پایان خاطر نشان کرد: افراد زیادی می گویند که شهرداران در اینجا سکونت داشتند اما مشخص نیست که چه کسانی در اینجا اقامت داشتند. تا آنجایی که من اطلاع دارم آقای مرتضی الویری که البته نام ایشان را هم دوستان نقل کرده اند و من سندی از حضور ایشان در اینجا ندیده ام، چندماهی در اینجا اقامت داشتند و پس از آن هیچ یک از شهرداران در اینجا سکونت نداشتند و بعید می دانم پیش از آن هم شهرداری در این خانه اقامت داشته باشد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *