مالیات بر سفرهای خارجی یا عوارض خروجی / کدام گروه از مسافران از مالیات خروج از کشور معاف می شوند؟


به گزارش سرویس مجلس سادس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان مالیاتی را مکلف کردند بابت خروج هر مسافر ایرانی به جز در موارد استثنای ذکر شده از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

نمایندگان مجلس در جریان بررسی جزییات لایحه مالیات بر ارزش افزوده، ماده ۳۳ این لایحه را به تصویب رساندند که براساس آن سازمان مالیاتی مکلف است بابت خروج هر مسافر ایرانی از مرزهای هوایی، دریایی و زمینی وجوهی را به عنوان مالیات از مسافران دریافت و خزانه‌ واریز کند.این مصوبه واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است.

این مصوبه «دریافت مالیات از عوارض خروج از کشور» علاوه بر اصل عوارض خروجی، تعبیر شد که در این خصوص یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود تاکید کرد که مالیات خروج از کشور همان عوارض خروج از کشور است و فقط عنوان آن به «مالیات» تغییر کرده است.

واکنش اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس
سید فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در توئیتر خود نوشت: «مالیات خروج از کشور پایه جدید مالیاتی نیست، همان عوارض خروجی است که قبلاً تعریف شده. چون عوارض باید به شهرداری‌ها پرداخت شود، صرفاً نام آن به مالیات تغییر کرد تا منابع به خزانه کشور واریز شود. همچنین برخی معافیت‌های ضروری که در قوانین به صورت پراکنده تعریف شده، در این قانون مجتمع شد.»

محمدرضا پورابراهیمی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس  در توضیح این مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص وضع مالیات بر مسافرت های خارجی گفت: هر سال عوارض خروج از کشور تعیین می‌شد و علاوه بر این در قانون آزمایشی مالیات بر ارزش افزوده عوارض خروج از کشور قید شده بود.

توضیحات سازمان امور مالیاتی کشور
اما محمد مسیحی معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد که از مسافران عازم خارج از کشور تنها وجوهی که سابقا دریافت می گردید، در آینده نیز وصول خواهد شد

این مقام مسئول مالیاتی هم با اشاره به ابهاماتی که پس از تصویب ماده ۳۳ اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده توسط مجلس در اذهان عمومی شکل گرفته، عنوان داشت: این مالیات همان وجوهی می باشد که از گذشته و در حال حاضر از مسافران عازم خارج از کشور مطابق ماده ۴۵ قانون مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‎گردد.

معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور مجددا تاکید کرد این برداشت که علاوه بر وصول وجوه قبلی بابت خروج ازکشور، مالیات جدیدی بر سفرهای خارجی وضع شده، برداشت ناصواب و کذب می باشد.

به گزارش سادس، در اصلاحیه لایحه مالیات بر ارزش افزوده عوارض خروج از کشور از نظر شکلی و محتوایی دچار تغییر شد. پیش از این اختلاف نظری بین دولت و شهرداری‌ها جهت دریفات این مبلغ وجود داشته است چرا که طبق قانون عوارض مربوط به شهرداری‌ها و مالیات مربوط به دولت است. پیش از این عوارض خروج از کشور به شهرداری‌ها تعلق می‌گرفت.

اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده به جای عوارض واژه مالیات بر خروج از کشور ذکر شد تا عواید حاصل از آن به حساب دولت واریز شود.

علاوه بر این استثنائاتی در اصلاحیه قانون مالیات بر خروج از کشور برای دریافت مالیات ارزش افزوده در نظر گرفته شد که قرار است در قانون دائمی کشورجای بگیرد.

براساس تبصره ۱ این ماده دارندگان گذرنامه‌های سیاسی و خدمت، خدمه وسائل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور، بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می‌گردند و دارنده پروانه گذر مرزی و مرزنشینان، جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشور‌های دیگری اعزام می‌شوند، زائران ایرانی که در ایام اربعین حسینی به مقصد عراق از کشور خارج می‌شوند و ایرانیان مقیم خارج از کشور که دارای کارنامه شغلی از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند از پرداخت مالیات موضوع این ماده مستثنی هستند.

براساس تبصره ۲ این ماده گردشگران، ساکنین دائم یا موقت مناطق آزاد تجاری – صنعتی که صرفا از مبداء مناطق مذکور به خارج از کشور عزیمت می‌کنند مشمول عوارض خروج از کشور موضوع قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه می‌شوند.

بر این اساس قرار است نرخ مالیات خروج از کشور در بودجه سالانه تعیین شود و دیگر عوارض خروج از کشور از مسافران اخذ نخواهد شد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *