دیپلماسی ورزشی می‌تواند ظرفیت‌های نهفته ورزش را در خدمت صلح و توسعه درآورد


دومین دوره مسابقات دیپلماتیک «صلح و دوستی»

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: وجه مشترک دیپلماسی و ورزش در ذات صلح‌جویانه و مسالمت‌آمیز آن است.

به گزارش سادس، سیدعباس موسوی در آئین افتتاحیه برگزاری دومین دوره مسابقات دیپلماتیک «صلح و دوستی» که جمعه در سالن هندبال مجموعه ورزشی انقلاب برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری دومین دوره مسابقات دیپلماتیک صلح و دوستی با مشارکت گروه‌های ورزشی از 24 سفارتخانه مقیم تهران، گفت: در دنیای امروز، ورزش به عنوان یک عنصر و مؤلفه مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و بین‌المللی شناخته می‌شود.

وی افزود: برخی بر این باورند که ورزش تقریبا بر همه جنبه‌های امروزین زندگی بشر تأثیر می‌گذارد. یک جمله معروف می‌گوید «ورزش تنها زبان بین‌المللی است که نیاز به ترجمه ندارد». واقعیت این است که ورزش و رقابت‌های ورزشی را می‌توان جایگزین مناسبی برای رقابت‌های مخرب و خصومت‌های بی‌منطق دانست. ورزش و رقابت‌های ورزشی بهترین اکسیر و پادزهر برای خشونت و جنگ است. در یک کلام، ورزش می‌تواند به عاملی مؤثر برای صلح، دوستی، همکاری و توسعه در جهان تبدیل شود.

موسوی با بیان اینکه “وجه مشترک دیپلماسی و ورزش در ذات صلح‌جویانه و مسالمت‌آمیز آن است”، اظهار کرد: بزرگترین هدف و مهم‌ترین رسالت دیپلماسی به عنوان ابزار و سازوکاری برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی، رفع تضادها، کاهش تنش‌ها، تقویت دوستی‌ها، افزایش مفاهمه و درک متقابل و در یک کلام، جلوگیری ازجنگ است. ورزش مدرن نیز از زمان پیدایش آن یعنی از اواخر قرن 19 میلادی و شکل‌گیری جنبش المپیک و آغاز اولین دوره رقابت‌های المپیک در سال 1896، همواره با پیش‌زمینه‌ای از دوستی و مدارا و همبستگی همراه بوده و هدف غایی جنبش المپیک نیز تقویت همبستگی و دوستی میان ملت‌ها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: با وجود اینکه ورزش و دیپلماسی به دو دنیای مختلف تعلق دارند و فضای پرهیاهوی ورزشگاه‌ها با محیط کم‌تحرک سفارتخانه‌ها و همچنین، شخصیت آرام دیپلمات‌ها با کاراکتر پرجنب و جوش ورزشکارها تفاوت دارد، با این حال، ترکیب ورزش- دیپلماسی پدیده‌ای جالب و جذابی است که می‌تواند ظرفیت‌های مهم ورزش را به کمک دیپلمات‌ها به خدمت صلح و همبستگی جهانی درآورد. از این رو است که ما با دیپلماسی‌های نوپدید از جمله دیپلماسی عمومی و دیپلماسی ورزشی مواجه هستیم که برخلاف دیپلماسی سنتی و قدیمی، تعامل با جوامع انسانی و افکار عمومی مردم را به جای دولت‌ها هدف خود قرار داده است.

وی افزود: دیپلماسی عمومی که به تعبیری دیپلماسی با صدای بلند است، به جای معامله و بده و بستان‌های پشت درهای بسته میان دولت‌ها، افراد انسانی را وارد مدار کرده و سعی دارد میان انسان‌ها و مردمان جوامع مختلف با فرهنگ‌ها و زبان‌ها و اعتقادات متفاوت، پل بزند و پیوند برقرار کند؛ چراکه این انسان‌ها هستند که بیشترین تأثیر را تصمیمات دولت‌ها و دولتمردان می‌پذیرند، پس هم اینان هم باید بیشترین سهم و نقش را در روند تحولات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ایفا کنند.

موسوی با بیان اینکه “دیپلماسی ورزشی، که شمه‌ای از آن را در قالب همین رقابت‌های دوستانه ورزشی میان دیپلمات‌ها شاهد هستیم، قادر است ظرفیت‌های نهفته ورزش را در خدمت صلح، دوستی، همبستگی و توسعه جوامع بشری درآورد”، گفت: به عنوان سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه – که در کنار دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط ورزشی از جمله وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، عهده‌دار امر مهم تمشیت و مدیریت دیپلماسی ورزشی هستیم – از همه سفرای محترم و دیپلمات‌های مقیم دعوت می‌کنم تا به فعال‌سازی هرچه بیشتر ظرفیت‌های ورزش و کاربست بهتر ابزار دیپلماسی ورزشی همت گمارند و بیش از پیش زمینه را برای تعاملات ورزشی با ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تمهید کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان تصریح کرد: ورزش و دیپلماسی زمانی قرین به موفقیت واقعی‌اند که بر مبنای معادله برد – برد تنظیم شوند. هدف غائی ورزش و دیپلماسی، برد خودی و باخت طرف مقابل نیست؛ هدف اساسی ورزش و دیپلماسی بالاتر از برد و باخت است و آن همانا دستیابی به تفاهم، تعامل، تعاون، همبستگی و دوستی است. بیائید همه با هم از ورزش لذت ببریم و بر دوستی‌ها بیفزائیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *