مردم مشکلات ریز و درشتشون رو برای ما پیامک می کنند/ طنز “چیز خاصی نیست” دغدغه های جامعه را بازگو می کند

گروه فرهنگی سادس: مجموعه طنز تلویزیونی «چیز خاصی نیست» کاری از خانه تولیدات جوان، به تهیه‌کنندگی آقای محمدرضا صباحی و کارگردانی امیرحسین دربهانی است که فصل اول آن تا پایان اسفند ماه روزهای فرد به روی آنتن شبکه سوم سیما می رود. علی میری بازیگر نقش بهمن کوچیک این مجموعه در گفت‌وگو با سادس به نکات جذاب و خواندنی از این برنامه پرداخته است که در ادامه می خوانیم:

درباره ایده و نقش بهمن کوچیک در طنز چیز خاصی نیست توضیح بدید؟
ایده اصلی چیز خاصی نیست به برنامه توییتشر که پیش از این از سایت آپارات پخش می شدباز می گردد، در فصل اول برنامه توییتشر نقش شخصیتی به اسم جاجو رو ایفا می کردم که به معنی کسی که هیچکس رو جاج یا قضاوت نمیکند بود ولی عملا همه اهالی توییتر رو مورد قضاوت قرار می داد.
جاجو کاراکتر بامزه ای بود که توانست خیلی سریع بین مخاطبان آپارات خودش جا بیندازد و برای بیننده برنامه به سرعتب ه یک سمپات تبدیل شود. توییتشر همینطور توانست برای اهالی توییتر هم جذابیت پیدا کند.
بافضای متفاوتی که توییتر نسبت به دیگر شبکه های مجازی دارد، حرکت در این راه برای ما قدری ریسک داشت که خدا رو شکر برنامه ما توانست بین توییتری ها هم طرفدار پیداکند. بعد از گذشت ۱۸ قسمت از توییتشر مدیران شبکه ۳ سیما از ما درخواست کردند که برنامه ای به سبک و سیاق توییتشر در مدیوم تلویزیون تولید کنیم البته قبل و بعد از ساخت برنامه مدیریت شبکه ۳ و خانه تولیدات جوان راهنمایی و کمک های فراوانی در جهت تولید برنامه با ما داشتند.

در گروه ایده پردازی و اتاق فکر برنامه ساعتها درباره چگونگی ساخت و ایده کلی برنامه چیز خاصی نیست ، صحبت شد . چون اساسا خود برنامه توییتشر هم محصول همین اتاق فکر بود و اگر این برنامه به اتفاق و بازخورد مثبتی هم نائل اومد ، قطعا بخش عمده آن مدیون همین دوستان در اتاق فکر برنامه بوده است . ما ساعتها درباره اسم کاراکتر ، خصوصیات اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی او صحبت کردیم.هر کس در اتاق فکر ، اعم از نویسندگان، کارگردان ، بازیگردان و تهیه کننده برنامه نظرات خود رو ارائه می دادند. تا نهایتا به خلق شخصیت بهمن کوچیک رسیدیم . یعنی آنچه شما در قاب تلویزیون به اسم بهمن کوچیک می بینید محصول ساعتها ایده پردازی در اتاق فکر ما بود.

ایده کارکتر بهمن کوچیک از کجا شروع شد؟آیا نقش بدین شکل بازی کرده بودید؟

بهمن کوچیک از ابتدا قرار بود حتی برادر دوقلوی جاجو باشد. به لحاظ خصوصیات فکری خیلی به جاجو در برنامه توییتشر نزدیک بود ولی با توجه به مدیوم تلویزیون ، قطعا یکسری خط و خطوط فکری این دو کاراکتر رو از هم جدا می کرد. طراحی جدید موجب شدکه کاراکتر بهمن کوچیک خصوصیات سمپات بودن جاجو با مخاطبانش رو نگه دارد و تا جایی که امکان داشت تلاش شد کاراکتری به مخاطبان معرفی شود که در هر شرایطی به “چیز خاصی نیست” اذعان و اعتقاد دارد مشکلات بالاخره حل می شود.

دلیل استقبال مردم از برنامه چیزخاصی نیست و کارکتر بهمن کوچک رو چی می دونید؟
با همه فراز و فرودهایی شخصیت بهمن کوچیک دارد ما در طراحی این کارکتر ابتدا سعی کردیم شخصیتی که همیشه سمت مردم است خلق شود تا درد مردم رو در قالب طنز به گوش مسئولین برساند. .
نکته جالب درباره کارکتر این است که بهمن هم می تواند با مسئولین دوست باشد یعنی ممکن است یک جا به یک وزیر تماس بگیرد . مثل یک دوست صمیمی با او حال و احوال کند و یک جا هم ممکن است پیامک یک شهروند عادی رو که از همسایه ش خواسته کمتر به او غر بزند رو بخواند.
بهمن با وارد به مراودات روزمره مردم سعی می کند با شیطنت های خاص و با حفظ احترام برای همه مسئولین درد مردم رو در قالب طنز منعکس کند و به گوش آن ها برساند.

3

به نظرت چرا در بین برنامه های طنز و شبکه سراسری برنامه طنز چیز خاصی نیست به موفقیت رسید؟
این نظر لطفا بینندگان است ولی فکر میکنم ما راه بسیار زیادی رو تا رسیدن به موفقیت در پیش داریم. شاید این برای اولین بار بود که در تلویزیون یک برنامه طنز به این شیوه و صریح به مشکلات با عینک طنز نگاه می کند و این هم جز با مساعدت و یاری مدیران رسانه ملی و آقای فروغی در شبکه ۳ شدنی نبود.
شاید یکی از دلایلی که مردم این برنامه رو مشاهده می کنند و تا حدودی برای خودش مخاطب جذب کرده است این است که ما تلاشمون رو کردیم تا با حفظ احترام و رعایت شئونات از فرصت این برنامه برای اصلاح روز مرگی جامعه استفاده کنیم .
نتیجه این دیالوگ و حرف زدن بی پروا رو به راحتی در سامانه پیامکی برنامه قابل مشاهده است . مردم مشکلات ریز و درشتشون رو برای ما پیامک می کنند؛ حتی به ما سوژه برای کار طنز پیشنهاد می کنند.این اعتماد ، سرمایه ای می باشد که ما به راحتی از دستش نخواهیم داد.
بنظرم فصل یک برنامه چیز خاصی نیست، از یک طرف اتفاق فرخنده ای است که موجب گسترش فضای گفتمانی میان مردم و مسئولین شده است و از طرف دیگر باب تازه ای برای نسل جدیدی از برنامه های طنز در صداوسیما باز کرده است.

برای رسیدن به اهدافتون در برنامه خط قرمز کجاست؟
ببینید هر مدیوم رسانه ای در هر جای دنیا ، خطوط قرمزی برای خودش دارد که همواره دارای احترام می باشد؛ تلویزیون و صداوسیما هم از این قاعده مستثنی نیست و البته که در یک برنامه طنز که گاهی هم شوخی هاش رنگ و طعم سیاسی دارد باز هم قضیه متفاوت می شود؛ در چندجا خط قرمز برای ما وجود دارد، اول جایی هست که شوخی و طنز با یک شخصیت و یا یک موضوع به جای انتقاد رنگ و بوی تخریب به خودش بگیرد. این امر مشخصا خط قرمز ماست . دوم وقتی پای اهداف و منافع کشور در میان است . اگر من به عنوان مجری حرفی بزنم که منافع کشور رو زیر سوال ببرم، نیاز نیست دیگه کسی جایی این رو ذکر کرده باشد، چون از قبل مشخص که این خط قرمز ما می باشد.

اما ما در این برنامه خط قرمز دیگه ای هم داریم که آن مسائل و دغدغه های مردم می باشد. تلاش ما در این است که از این خط قرمز عدول نکنیم و تا جایی که امکانش فراهم می باشد به مشکلات و دغدغه های مردم بپردازیم .

البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که گاهی طنز در هزارتوی سلیقه گرفتار می شود و سلیقه مساوی با خط قرمز می شود . گرچه ما در این برنامه آنچنان با این مشکل مواجه نشدیم ولی گریزی از این نوع خطوط قرمز نیست و گاه و بیگاه با آنها در گیر هستیم .

نقطه ضعف و قدرت برنامه چه می دونید برای بهتر نشان دادن کارکتر بهمن کوچیک چه کارهایی کردید ؟
از نظر من به عنوان مجری کاراکتر بهمن کوچیک خیلی شیطنت دارد، یک موجود بیش فعال است که در مسیر رشد حرکت می کند، تحولات بهمن کوچیک از قسمت اول برنامه تا حال حاضر که به پایان فصل اول برنامه نزدیک می شویم ملموس می باشد. من در هر قسمت تلاش کردم بهمن در مسیر نگه دارم. اگر ریتم و تمپوی گفتاری یا بدنی کاراکتر نیاز به تغییر دارد، سعی می کنم هر قسمت نسبت به قسمت قبل تغییراتی اعمال کنم .
من عملا به جای اینکه به بهمن کوچیک به عنوان یک محصول از قبل خریداری شده و آماده نگاه کنم، اون رو کاراکتری قلمداد می کنم که هر قسمت برنامه در اوج و فرود قرار می گیرد و کاملا داینامیک بر محیط اطراف خودش تاثیر میگذارد و از اونها هم تاثیر می پذیرد تا به یک الگوی رفتاری جذاب برسد.

درباره نقش مکمل بهمن کوچیک در این طنز توضیح بدهید؟
من قبلا در صحنه تئاتر ، سعادت همکاری با روزبه معتمدی عزیز رو داشتم ؛ این بخت و اقبال من بود که در این برنامه پارتنری با هوش سرشار ،خلاق و مهربان و با اخلاق داشته باشم. شاید کار روزبه به مراتب در این برنامه از من سخت تر باشد . او در هر قسمت با نقشی جدید مواجه است که با بهمن درگیر و دار است یک بار شیفوی چینی است؛ یک بار در نقش یک گدای کت و شلوارپوشیده و بار دیگر در نقش یک آقازاده و فرزند مسئول!
خلق چنین کاراکترهایی بنظرم توسط روزبه باعث می شود تا برنامه به لحاظ انرژی برای تماشاگر دارای بالانس باشد و در این ۲۳ قسمتی که از پخش برنامه گذشته است شخصیت بهمن کوچیک و کاراکترهایی که روزبه معتمدی بازی میکند رو به زوجی تبدیل کرده که شاید چیز خاصی نیست رو نمی توان دیگر بدون این زوج تصور کرد .

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *