پنجره ای که ترکیش ایرلاین برای ایرانیان به سمت اروپا گشوده است

لغو روادید کشور صربستان برای ایرانیان فرصتی شد تا مردم ایران سفری را بدون داشتن دغدغده تشریفات اخذ روادید اروپایی تجربه کنند. سفر به اروپا با هواپیمایی ترکیش ایرلاین و خدمات انحصاری این ایرلاین، بسیار لذت بخش تر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سادس برای سفر، بین شرکت های هواپیمایی که به بلگراد پرواز دارند هواپیمایی ترکیه(ترکیش ایرلاینز) را انتخاب کردیم، این شرکت در حال حاضر به 302 مقصد در 120 کشور جهان پرواز داشته و گسترده ترین شبکه پروازی در بین تمام شرکت های هواپیمایی در دنیا را دارد و تنها با یک توقف در استانبول مسافر را به مقصد نهایی منتقل می کند.
ما هم باتوجه به گستردگی شبکه پروازی و موقعیت مناسب استانبول برای سفر به کشورهای اروپایی، برای راحتی بیشتربلیت بیزنس کلاس در مسیر تهران – بلگراد را از هواپیمایی ترکیش ایرلاینز خریداری کردیم.
ساعت ۱۲ بامداد دوشنبه وارد سالن CIPشهر فرودگاهی امام‌ خمینی(ره) شدیم. یکی از مزایای پرواز آخر شب نداشتن نگرانی از بابت ترافیک مسیر منتهی به فرودگاه و دیگری رسیدن در ساعات اول صبح به کشور مقصد است که باعث می شود به طور کامل از تمام روزهای مسافرت استفاده شود، مخصوصا اگر پروازبیزنس کلاس ترکیش ایرلاینز در انتطار شما باشد تا بتوانید در طول پروازتان به استراحت بپردازید.

در سالن CIP شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)اینترنت پرسرعت بی سیم در اختیار مسافران قراردارد، انواع نوشيدنی های گرم و سرد، انواع شيريني، سالاد، دسر و غذاهای ایرانی و فرنگی در کافی شاپ و رستوران این سالن سرو می شود و مسافران از طریق گیت های اختصاصی در سالن CIPبرای سوار شدن به هواپیما پذیرش می شوند.
پس از پذیراییکامل و یک استراحت کوتاهبه سالن ترانزیت رفتیم و راس ساعت ۱ و ۴۰ دقیقه سوار هواپیما شدیم، هواپیمای ما برای بخش اول سفر یعنی تهران به استانبول یک فروند ایرباس 330 از سری 300 بود، این هواپیمای پهن پیکر می تواند بین 289 تا 305 مسافر را در مسیرهای دوربرد جابجا کند.

فاصله صندلی ها در این هواپیما در بخش اکونومی 32 اینچ (حدود 81 سانتی متر) و در بخش بیزنس کلاس 76 اینچی (حدود 193 سانتی متر) است.
صندلی های قسمت بیزنس کلاس ایرباس 330 ترکیش ایرلاینز به صورت کامل تبدیل به تخت می شوند و روی آن ها چراغ مطالعه، درگاه USB و شارژر نصب شده و نمایشگر بزرگ برای کار با سامانه سرگرمی های داخل پروازی رو به روی مسافر قرار می گیرد.

صندلی های قسمت اکونومی این هواپیما نیز مجهز به نمایشگر برای کار با سامانه سرگرمی های داخل پرواز و درگاه USB هستند.

پس از سوار شدن کلیه مسافران و پخش فیلم دستورالعمل های لازم در شرایط اضطراری ، طبق ساعت مندرج در بلیت یعنی 02:00 بامداد هواپیما به سمت باند 29 فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) رفت و سپس به پرواز درآمد.
با پایان اوجگیری هواپیما پذیرایی از مسافران شروع شد، غذاهای سرو شده در هواپیمایی ترکیش ایرلاینز توسط شرکت بین المللی و معتبرDO&CO تهیه می شوند و این شرکت با احداث آشپزخانه های ویژه در ترکیه، برای هواپیمایی ترکیش ایرلاینز و حدود 60 ایرلاین داخلی و خارجی در ترکیه کترینگ تهیه می کند.

هواپیمایی ترکیه در سال 2017 برنده جایزه بهترین کترینگ در بخش بیزنس کلاس از اسکای ترکس شده است.

در تمام طول سفر سامانه سرگرمی های داخل پرواز با بیش از 350 فیلم، 750 برنامه تلویزیونی، 1500 آلبوم موسیقی و 9 شبکه زنده تلویزیونی در دسترس مسافران قرار داشت تا مسافر در طول پرواز احساس خستگی نکند.
در ساعت 04:55 دقیقه به وقت محلی به استانبول رسیدیم و با خودروهای اختصاصی ترکیش ایرلاینز برای استراحت تا پرواز بعدی به بلگراد، به سمت لانج اختصاصی هواپیمایی ترکیه در فرودگاه استانبول رفتیم، لانج هواپیمایی ترکیه بزرگترین لانج فرودگاهی دنیاست و این رتبه را در سال جاری از قطر ربوده است.
رستوران های چینی،ژاپنی هندی و ترکی در این لانج پذیرای ما و سایر دارندگان بلیطبیزنس کلاس ترکیش ایرلاینز بودند.
در این لانج زیباسوییت های لوکس برای استراحت ، اتاق ویژه ماساژ، محوطه ویژه بازی برای کودکان و اینترنت پرسرعت نیز در دسترس مسافران قرار دارد.
بعلاوه در لانج ترکیش ایرلاینز مجلات و روزنامه های بین المللی ، کتابخانه ، خدمات خشکشویی و اتو نیز قرار دارند.
لانج بیزنس کلاس هواپیمایی ترکیه با مساحت 6 هزار متر مربع ظرفیت پذیرایی همزمان از 1000 مسافر را دارد و در سال 2017 برنده جایزه “بهترین لانج” از اسکای ترکس شده است.
تصاویری از لانج ویژه هواپیمایی ترکیه در استانبول :

بعداز پذیرایی بدون‌ معطلی سوار هواپیمای دیگری برای سفر به بلگراد شدیم که در این‌ پرواز یک ساعته با پذیرایی مختصر به عنوان وعده صبحانه روز خود را آغاز نمودیم.
باتوجه به کوتاهی مسیر، هواپیمای ما در این بخش از سفر یک فروند بوئینگ 737 بود،این هواپیمای باریک پیکر قابلیت حمل 151 تا 165 مسافر را دارد.
فاصله صندلی ها در قسمت اکونومی کلاس این هواپیما حدود 78 سانتی متر و فاصله صندلی های قسمت بیزنس بیزنس کلاس حدود 114 سانتی متر است.
ورود به شهر بلگراد

ساعت 08:20 دقیقه به وقت محلی وارد بلگراد شدیم،برخورد خوب مسئولین فرودگاه بلگراد و انجام سریع امور کنترل پاسپورت و تحویل بار باعث شدند تا قبل از ساعت ۹به وقت محلی از فرودگاه خارج شویم.
بعد استقرار در هتل راس ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی به گشت شهری رفتیم و درابتدای سفر از میدان جمهوری دیدن کردیم.
بعد از آن پیاده به خیابان “میهایلوا” (knez mihailova) رفتیم و در آن به پیاده روی پرداختیم.

انتهای این خیابان به پارک معروف کالمگدان (Kalemegdan)و همچنین دژ معروف کالمگدان وصل میشود، از باغ و ادوات جنگی اینباغ – موزه به همراه فروشگاه های صنایع دستی بازدید کردیم.

در بالای این دژ نیز از محل طلاقی رود دانوب و رود ساوا دیدن کردیم که دارای منظره فوق العاده زیبا جذابی بود.

بعد از آن به سمت رستوران پکتوپاه (pectopah) رفتیم و با انواع غذاهای خاص صربستانییک ناهار خوشمزه را تجربه کردیم.

در رستوران صحبت دوستانه ای با یکی از مسئولینسازمان گردشگری صربستان داشتیم که در خلال این صحبت ها از روابط خوب مسئولین و گردشگران ایرانی با صربستان تقدیر شد.
روزی دو پرواز از تهران به بلگراد وجود دارد که با این استقبال هر دو طرف ایرانی و صربی برای سفر به دوکشور پیش بینی می شود این پروازها افزایش یابند.
بعد از صرف غذا و چای به هتل رفتیم و با تحویل گرفتن اتاق های مجلل و مجهز تا ساعت ۶ استراحت کردیم.

راس ساعت ۶ بعد از ظهر دومین تور شهرگردی ما با رفتن به منطقه “زمون” آغاز شد.
خیابان های سنگ فرش و دیدنی که به کاخ “گاردوش” و بعد از حاشیه رود دانوب میرفت در شب دیدنی و خنک بلگراد میزبان ما بودند.

رستوران ها و کافه های بافت سنتی بلگراد در این خیابان ها رویایی ترین شب عمرتان را رقم خواهد زد.
با فاصله نه چندان زیاد از محله مذکور مسیری را طی کردیم و به خیابانی رسیدیم که مملو از رستوران های خاص و زیبا با غذاهای خوشمزه بود.

در خیابان “اسکادارالیا” با اجماع همراهان در یکی از چشم نواز ترین آن ها نشستیم و با شکوه ترین شام سفرمان را میل کردیم.
بعد از صرف غذا و کمی پیاده روی به هتل محل اقامت بازگشتیم‌تا براییک روز هیجان انگیز دیگر آماده شویم.
روز دوم سفر در صربستان
شب آرامی را در هتل “کرون پلازا” سپری کردیم و روزمان را با صبحانه مفصل و متنوع هتل آعاز نمودیم.
بعد از صرف صبحانه راس ساعت ۱۰ صبح با دیگر همسفران و تورلیدری دقیق و منظم برای سفربه شهر “نویسد” راهی جاده های سرسبز صربستان شدیم.
اولین جایی که در شهر نوی سد (Novi Sad) بازدید کردیم”قلعه پتروواریدین” (Petrovardin) بود که با پله های سنگی و آجری قرمز زیبا به برج ساعت میرسید.

چشم انداز دانوپ و کل شهر به زیبایی این فضا افزوده بود. صربستانی ها از سراسر کشور برای گرفتن عکس با مناظر زیبای این منطقه به برج ساعت می آیند.

مقصد بعدی مرکز شهر نویسد بود، خیابان های شلوغ از مردم بود و ویترین مغازه ها با صنایع دستی مردم این شهر تزیین شده بودند، بافت شهر مربوط به معماری قرون ۱۸ و ۱۹ بود.

میدان آزادی در مرکز شهر نویسد محل برگزاری جشن ها و تجمع های خاص نویسد است. وسط میدان آزادی مجسمه یکی از اساطیر صربستان که شهردار نویسد هم بوده است عرض اندام‌میکند. ساختمان شهرداری و تئاتر مرکزی نویسد هم با معماری سنتی اروپایی به زیبایی شهر افزوده است.
بعد از تماشای دست جمعی بناها و مناظر حدود یک ساعت در اختیار خودمان بودیم‌ تا از رستوران ها و فروشگاه های متعدد آنجا استفاده کنیم.
بعد از خرید و پیاده روی در کوچه های مرکز شهر نویسد به رستوران”آکوادوریا” در حاشیه رود دانوپ رفتیم.

پس از صرف غذاهای خوشمزه صربی در این رستوران راهی شهر دیگری به نام “ایندیرا” شدیم که بین شهر بلگراد و نویسد قرار دارد تا از فروشگاه های این شهر برای خرید بهره ببریم.
فروشگاه اوت لت این شهر و رستوران زیبای ابتدای آن محل خوبی برای پر کردن وقت گردشگران ایرانی است، هر چند قیمت اجناس آنقدر مناسب نیست که به راحتی هر چه خواستید بخرید.
به خاطر همین هنگام مراجعت به بلگراد قبل از صرف شام از موقعیت استفاده کردیم و به مرکز خرید “اوشجه” در نزدیکی هتل محل اقامتمان یعنی “کرون پلازا” رفتیم.
خستگی گشت و گذار در مرکز خرید “اوشجه” در یک رستوران غذاهای دریایی واقع در حاشیه رود دانوپ رفع شد، این رستوران با انواع غذاهای دریایی به همراه دسرهای خوشمزه تا پاسی از شب میزبان ما بود.
ساعتیازده و ۲۰ دقیقه به هتل بازگشتیم تا برای فردای هیجان انگیز تر آماده شویم.

روز سوم سفر به صربستان

سومین روز سفر به صربستان نیز با صبحانه سلف سرویس هتل “کرون پلازا” آغاز شد.
بعد از صرف صبحانه به نشست صمیمانه مدیران آژانس های مسافرتی صربستان و گرجستان در سالن اجتماعات هتل رفتیم و در حاشیه این نشست با مدیر ترکیش ایرلاینزدر صربستان که به خوبی فارسی صحبت میکرد گفت و گو کردیم.
بلافاصله بعد از این نشست صمیمانه با ترنسفر تور برای بازدید از برج مخابراتی و بنایی که معروف به پاسارگاد بلگراد است راهی جاده های سرسبز صربستان شدیم.
شهر “آوالا” و تپه ی سرسبز و بلند آن که بر فرازش یادبود قهرمان ملی و گمنام جنگ های صربستان قرار دارد یکی از جذاب ترین بناهای سمبلیک دنیاست، هر چند قدمت زیادی ندارد.

کنار بنای شبیه پاسارگاد؛ برج مخابرتی زیبایی قرار دارد که به همراه بازدید از این برج بلند از فروشگاه صنایع دستی و رستوران دنج آن بهره بردیم.
با حدود نیم ساعت تاخیر در برنامه به رستورانی در آوالا رفتیم.
رستوران “هزار گل رز” مانند سایر رستوران هایی که رفتیم با غذاهای خاص صربی میزبان ما و همسفرانمان شد، هوای خوب و آفتابی این امکان را فراهم آورد که بتوانیم ناهار را در فضای باز رستوران بخوریم.

این آخرین برنامه تور برای ما بود و بعد از خداحافظی با تور لیدرمان از او خواستیم تا به جای هتل، ما را در یک فروشگاه بزرگ شهر بلگراد پیاده کند تا امشب و فردا را به صورت انفرادی در بلگراد گردش کنیم.
فرصت مناسبی پیش آمد تا آنچه که دیده بودیم و فرصت خرید آنرا نداشتیم با مراجعت به آن‌مکان‌تهیه کنیم، بلگراد آنقدرها بزرگ‌نیست که برای گشتن در آن دچار مشکل کمبود وقت یا دوری مسیر شوید.
مرکز خریدهای بزرگ‌ که در همه آن ها برندهای مطرح دنیا دور هم جمع شده اند در گوشه و کنار شهر بلگراد و سایر شهرهای صربستان فراوان به چشم میخورند.
نگران تردد در شهر هم نباید بود، امنیت کامل در شهر حکم فرماست و مشکلی برای پیاده روی در هر ساعتی در شهر نخواهید داشت البتههر ساعتی و در هر جا میتوانید از تاکسی استفاده کنید.
در هر موقعیتی که باشید و به هر فروشگاه و مغازه ای رجوع کنید برای شما کمتر از ۵ دقیقه تاکسی خواهد گرفت.
توصیه میشود این کار را خودتان کنار خیابان با دست تکان دادن انجام ندهید. به هر حال هزینه تاکسی برای دورترین مسیر با احتساب بدترین شرایط برای شما بیشتر از ۱۰۰۰دینار آب نمی خورد.(یعنی چیزی حدود ۲۰ هزار تومان)
در کل هزینه های شما در صربستان تفاوت چندانی با ایران ندارد. به عنوان مثال خوردن یک‌وعده غذای لوکس با پیش غذا و دسر و نوشیدنی به طور معمول حدود ۲۰۰۰ دینار معادل ۸۰ هزار تومان روی دست شما هزینه خواهد گذاشت.
صربستان کشور آرام، سرسبز، دارای تاریخ غنی و با مردمی شریف و با فرهنگ است. اینکه مسلمان باشید ویا با دین دیگربه طور حتم در برخورد مردم صربستان با شما تاثیر نخواهد داشت.
با شرایط پیش آمده شما میتوانید بدون تشریفات مشکل اخذ ویزای شینگن، با سفر به بلگراد تجربه مسافرت ارزان و بی دردسر به اروپا را داشته باشید.